تقویم محتوا چیست؟ معرفی ۴ ابزار برای ساخت تقویم محتوایی
اگر میخواهید بازاریابی محتوایی را شروع کنید، قطعاً یکی از مهمترین کارهای شما داشتن یک تقویم محتوا خواهد بود. برنامهای که براساس آن محتواهای خود را تولید و منتشر میکنید و به شما اطمینان میدهد که روند کار تولید محتوا از دستتان خارج نخواهد شد. در این پست به معرفی تقویم محتوایی و معرفی چند ابزار برای ساخت آن خواهیم پرداخت.
چرا باید تقویم محتوا داشته باشیم؟
۱– صرفهجویی در زمان
داشتن تقویم محتوایی باعث میشود که شما بتوانید به بهینهترین شکل ممکن از زمان استفاده کنید. با استفاده از این تقویم، شما همیشه محتوای آماده انتشار دارید و لازم نیست دائم با اضطراب به دنبال محتوا بگردید. همچنین تقویم محتوا باعث میشود که اشتباهی محتواهای تکراری را منتشر نکنید.
۲- پست گذاشتن منظم و افزایش تعامل کاربران
تقویم محتوایی بخصوص در بازاریابی محتوایی در شبکههای اجتماعی به شما کمک میکند تا مرتب در وبلاگ و شبکههای اجتماعی پست بگذارید. این کار به تدریج باعث افزایش تعامل کاربران میشود. کاربران بیشتر تمایل دارند با کسبوکارهایی وارد تعامل شوند که به صورت منظم محتواهای متنوع و مرتبط را منتشر میکنند.
۳- جلب اعتماد موتورهای جستوجو و الگوریتم شبکههای اجتماعی
آپدیت کردن محتواهای سایت و شبکههای اجتماعی به صورت منظم و با یک برنامه خاص به گوگل و شبکه اجتماعی نشان میدهد که شما در کار خود جدی هستید و قصد دارید محتوای مناسبی برای مخاطب تولید کنید. بدین ترتیب گوگل کمکم رتبه شما را در صفحههای سرچ خود ارتقا خواهد داد. همین موضوع باعث میشود مخاطبان بیشتری شما را پیدا کنند و به ارزش کار شما پی ببرند.
۴- جلب اعتماد مخاطبان
داشتن تقویم محتوا به شما کمک میکند تا اعتماد مخاطبان را جلب کنید. زمانی که مخاطب بار اول و دوم محتوای شما را به صورت اتفاقی ببیند، بار سوم خودش برای جمعآوری اطلاعات بیشتر به سوی شما باز خواهد گشت. همچنین داشتن برنامه محتوایی منظم باعث میشود که مخاطب تشنه اطلاعات بعدی شما باشد و بارها و بارها برای کسب اطلاعات بیشتر به شما سر بزند. اگر تا به حال مشترک روزنامه یا مجلهای بوده باشید، شوق و ذوق ناشی از انتشار مجله را تجربه کردهاید. با داشتن تقویم محتوا تجربه مشابهی را برای مخاطب در فضای آنلاین رقم خواهید زد.
تقویم محتوایی چیست؟
تقویم محتوا همانطور که از نامش برمیآید، عبارت است از یک برنامهریزی منظم برای مدت مشخص که میزان محتواهای لازم را به همراه تاریخ آنها برای تولید، ویرایش، طراحی و انتشار به همراه نام مسئول هر بخش در بر میگیرد.
قسمتهای مختلف یک تقویم محتوایی
۱- تاریخها
مهمترین نقش یک تقویم محتوا در بازاریابی محتوایی این است که شما تاریخها را فراموش نکنید و مطابق آنها مطالب را منتشر کنید. برای این که محتواهای باکیفیت منتشر کنید، برای هر محتوا یک تاریخ نوشتن، تاریخ ویراستاری، تاریخ طراحی (برای محتواهای دیداری مانند پستهای شبکههای اجتماعی)، و تاریخ انتشار مشخص کنید.
۲- نام مسئول هر بخش
نام نویسندهها، ویراستارها، طراحها و مسئولان انتشار برای هر مطلب باید در تقویم محتوایی ذکر شود. این کار باعث شفاف شدن حدود فعالیتها و پایبندی تیم شما به کار میشود.
۳- موضوع و عنوان
جدولی از موضوع و عنوانهایی تهیه کنید که قرار است به آنها بپردازید. آنها را اولویتبندی کنید و داخل تقویم قرار دهید تا بدانید که به کدام موضوعها پرداختهاید و کدام موضوعها هنوز دستنخورده باقی ماندهاند.
۴- اولویتبندی
مطالبی که قرار است منتشر کنید را اولویتبندی کنید تا اعضای تیم بدانند اول باید به کدام موضوعها بپردازند. یک روش اولویتبندی مناسب برای این کار، استفاده از سه رنگ قرمز برای اولویت بالا، زرد برای اولویت متوسط و سبز برای اولویت پایین است.
۵- هشتگ و کلمات کلیدی
هشتگها در شبکههای اجتماعی و کلمات کلیدی در پستهای وبلاگ از جمله عواملی هستند که باعث میشوند موتورهای جستوجو کاربران را به سمت شما بیاورند. پس در انتخاب آنها دقت کنید و موارد مناسب را برای هر موضوع انتخاب کنید.
۶- بسترهای انتشار
بستر انتشار هر پست را مشخص کنید. یا اگر پستی قرار است در تمام شبکههای اجتماعی منتشر شود، دقت کنید که شبکه اجتماعی جا نماند.
۴ ابزار برای طراحی تقویم محتوایی
طبعاً سادهترین کار برای ساختن تقویم محتوا استفاده از یک وایت برد و تعدادی برچسب رنگی در محل کارتان است. اما زمانی که اعضای تیم شما به صورت دورکاری یا پروژهای با شما همکاری دارند چطور؟ در اینجا ابزارهای آنلاین به کمک شما میآیند. سازوکار تمام این ابزارها تقریباً به یک شکل است و با تسلط بر یکی از آنها میتوانید از بقیه نیز به راحتی استفاده کنید.
1: TRELLO
ترلو را میتوان سادهترین و خوشآبورنگترین ابزار آنلاین برای مدیریت تقویم محتوا دانست. این سایت به شما اجازه میدهد که تیمسازی کنید و برای هر تیم فضاها یا بردهای جداگانه برای پیش بردن کارها در نظر بگیرید. محیط ترلو براساس قالب کاری کان-بان بنا شده و به شما اجازه استفاده از تگّهای رنگی، چک لیست، تقویم و آپلود فایل را میدهد. محیط هر برد در ترلو را میتوانید به دلخواه شخصیسازی کنید تا فضای آن با فضای کاری شما شباهت بیشتری داشته باشد. شاید تنها ایراد ترلو این باشد که در نسخه رایگان امکان استفاده از تعداد نامحدود برد برای هر تیم را به شما نمیدهد؛ که این مشکل را میتوانید با تشکیل تیمهای مختلف یا ساخت برد جداگانه و سپس عضو کردن اعضا حل کنید.
2: ASANA
آسانا ابزار دیگری است که میتوانید از آن برای مدیریت تقویم محتوایی استفاده کنید. مزیت آن نسبت به ترلو این است که انواع قالبها برای کارهایی مانند بازاریابی، محتوا و … در اختیارتان میگذارد که میتوانید از آنها استفاده کنید، یا این که یک قالب خالی انتخاب کنید و به دلخواه تغییرش بدهید. آسانا همچنین به شما اجازه میدهد که کارها در قالب لیست، تقویم و کان بان ببینید. استفاده از نمودارهای گانت در نسخه غیررایگان آن امکانپذیر است.
3: AIRTABLE
محیط ایرتیبل نسبت به دو ابزار قبلی محیط جدیتری دارد. مزیتش این است که به شما اجازه میدهد به صورت کاملاً حرفهای از قالب کان بان استفاده کنید و به تمام فوت و فنهای آن آشنا شوید. هرچند شاید در نگاه اول چندان یوزر فرندلی نباشد و مسلط شدن به آن مدتی از شما زمان ببرد.
4: ZENKIT
اگر از قالبهای کان بانی خسته شدهاید زنکیت یک گزینه عالی برای شماست. این ابزار مدیریت تقویم محتوا به شما اجازه میدهد تا از مایند مپ (نقشه ذهنی) و نمودارهای سلسله مراتبی نیز استفاده کنید. البته که استفاده از تقویم و تاریخ برای مدیریت کارهای شما مهم است، اما خیلی خوب میشود اگر بتوانید مراحل انجام کارها را با استفاده از این امکانات ترسیم کنید.
مراحل طراحی یک تقویم محتوایی
۱- تعیین مخاطب
برای طراحی تقویم محتوایی، پیش از هرچیز باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ چه گروه سنی دارند؟ چه نوع محتوایی برای آنها جذاب است؟ چه زمانی از شبانهروز و چه روزی از هفته بیشتر شبکههای اجتماعی و اینترنت را چک میکنند؟
به عبارتی در مرحله اول باید پرسونای مخاطب را تعیین کنید.
۲- تعیین بسترهای انتشار و اولویت آنها
قصد دارید در چه جاهایی محتوا منتشر کنید؟ به یاد داشته باشید که تمام مخاطبان شما از تمام شبکههای اجتماعی استفاده نمیکنند! به عنوان مثال اگر یک بیزنس B2B دارید بهتر است اولویت لینکدین و وبسایت را بالاتر از اینستاگرام قرار دهید. در ثانی، همیشه لازم نیست از همه شبکهها استفاده کنید و گاه میتوانید از شبکههای کماستفادهتر صرف نظر کنید.
۳- تعیین هدف و KPI
هر برنامهریزی از جمله طراحی تقویم محتوایی اگر بدون هدف انجام شود، بیثمر است. زمانی که برای تقویم محتوا برنامه میریزید، باید بدانید که در انتهای یک دوره استفاده از تقویم قرار است به چه اهدافی برسید. تعیین KPI در اینجا به شما کمک میکند. تعیین ROI، نرخ تبدیل، تعداد فالوور و تعداد بازدید از جمله KPI های مناسب در این زمینه هستند.
۴- تعیین محتوای تقویم محتوا
باید مشخص کنید که قرار است چه جزئیاتی را در قالب تقویم محتوا ثبت کنید. اطلاعات اساسی که باید در این قسمت داشته باشید عبارتند از:
- تاریخ و ساعت انتشار
- هشتگ/کلمه کلیدی
- نام نویسنده
- موضوع و عنوان
- بستر انتشار
میتوانید اطلاعات دیگری را هم به این فهرست اضافه کنید:
- تمام تصویرها و گرافیکهای لازم
- لینک منابع
- لینک مطلب منتشرشده
- وضعیت انتشار (منتشرشده، منتشر نشده، در حال طراحی، …)
۵- ساخت یک مخزن محتوای خام
در قالب تقویم محتوایی یا در یک فایل، انواع محتواهای خام و منابعی که از آنها میتوانید محتوا استخراج کنید را مشخص کنید. میتوانید برای این کار از دراپ باکس، گوگل درایو یا ابزارهای تقویم محتوایی که در قسمت پیش معرفی کردیم استفاده کنید.
۶- هماهنگی با تیم تولید محتوا
تنها یک گام دیگر با آغاز تولید محتوا فاصله دارید! پیش از آن، باید هماهنگیهای لازم را با اعضای تیم انجام بدهید. اعضا را با هم آشنا کنید، پلتفرم تقویم محتوا را به آنها معرفی کنید و درباره مراحل تولید محتوای متنی و تصویری به آنها توضیح بدهید.
۷- آغاز تولید و انتشار محتوا
در آخرین مرحله، میتوانید کار با تقویم محتوایی را آغاز کنید! این مرحله شامل تولید محتوا و انتشار منظم آن است. تلاش کنید تا حد امکان به این تقویم وفادار بمانید.
دیدگاهتان را بنویسید